Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat. (Jan 13, 14)

 

První den tzv. tridua (triduum sacrum – svaté třídenní). Podle Janova evangelia Ježíš při poslední večeři umýval učedníkům nohy. Obřad umývání nohou je variantou s ohledem na liturgický život obce. Následuje po kázání.

První čtení: Exodus 12, 1-4.11-14

Hospodin řekl Mojžíšovi a Áronovi v egyptské zemi: „Tento měsíc bude pro vás začátkem měsíců. Bude pro vás prvním měsícem v roce. Vyhlaste celé izraelské pospolitosti: Desátého dne tohoto měsíce si každý vezmete beránka podle svých rodů, beránka na rodinu. Kdyby byla rodina malá a na beránka by nestačila, přibere si každý souseda, který bydlí nejblíže jeho rodiny, aby doplnil počet osob. Podle toho, kolik kdo sní, stanovíte počet na beránka. Budete jej jíst takto: Budete mít přepásaná bedra, opánky na nohou a hůl v ruce. Sníte jej ve chvatu. To bude Hospodinův hod beránka. Tu noc projdu egyptskou zemí a všecko prvorozené v egyptské zemi pobiji, od lidí až po dobytek. Všechna egyptská božstva postihnu svými soudy. Já jsem Hospodin. Na domech, v nichž budete, budete mít na znamení krev. Když tu krev uvidím, pominu vás a nedolehne na vás zhoubný úder, až budu bít egyptskou zemi. Ten den vám bude dnem pamětním, budete jej slavit jako slavnost Hospodinovu. Budete jej slavit po všechna svá pokolení. To je provždy platné nařízení.

Tužby

  1. Abychom vírou byli sjednoceni v Ježíši Kristu obětovaném a vzkříšeném pro naši spásu, modleme se k Hospodinu.
  2. Abychom přispívali k jednotě církve svaté, sloužící, pomáhající a odpouštějící, modleme se k Hospodinu.

Modlitba před čtením ze sv. Písem

Nebeský Otče, tvůj Syn odpustil i kajícímu se lotru na kříži. Děkujeme ti, že obětí svého Syna jsi zahladil též i naše viny. Dej, ať osvobozeni od hříchů žijeme jako tvůj svatý lid! Osviť nás, Bože, svým svatým Duchem, ať slyšíme slova Ježíše Krista, našeho Pána. Amen.

Druhé čtení: 1. Korintským 11, 23-26

Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl: „Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku.“ Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku.“ Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.

Evangelium: Lukáš 22, 14-30

Když nastala hodina, usedl Ježíš ke stolu a apoštolové s ním. Řekl jim: „Velice jsem toužil jísti s vámi tohoto beránka, dříve, než budu trpět. Neboť vám pravím, že ho již nebudu jíst, dokud vše nedojde naplnění v království Božím.“ Vzal kalich, vzdal díky a řekl: „Vezměte a podávejte mezi sebou. Neboť vám pravím, že od této chvíle nebudu píti z plodu vinné révy, dokud nepřijde království Boží.“ Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: „Toto je mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku.“ A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: „Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá. Avšak hle, můj zrádce je se mnou u stolu. Syn člověka jde, jak je určeno, běda však tomu člověku, který ho zrazuje.“ A oni se začali mezi sebou dohadovat, který z nich je ten, kdo to učiní. Vznikl mezi nimi spor, kdo z nich je asi největší. Řekl jim: „Králové panují nad národy, a ti, kdo jsou u moci, dávají si říkat dobrodinci. Avšak vy ne tak: Kdo je mezi vámi největší, buď jako poslední, a kdo je v čele, buď jako ten, který slouží. Neboť kdo je větší: ten, kdo sedí za stolem, či ten, kdo obsluhuje? Zdali ne ten, kdo sedí za stolem? Ale já jsem mezi vámi jako ten, který slouží. A vy jste ti, kdo se mnou v mých zkouškách vytrvali. Já vám uděluji království, jako je můj Otec udělil mně, abyste v mém království jedli a pili u mého stolu.“

Uvedení do služby umývání nohou

Sestry a bratři! V noci před svou smrtí ukázal Ježíš svým učedníkům příklad pokory, když jim umyl nohy. Naučil je tím, že síla a růst v životě Božího království se uskutečňují službou lásky. Všichni si máme zapamatovat tento příklad, ale nejvíce je toho zapotřebí nám, které si Pán povolal k duchovenské službě. Proto zvu vás, kteří máte podíl na Kristově královském kněžství: přistupte, abych já jako služebník mohl následovat příkladu svého Pána. A pamatujte si, že co bylo učiněno vám, máte i vy činit ostatním! Neboť sluha není větší než jeho pán a posel není větší než ten, kdo ho poslal. Jestliže toto víte, blaze vám, když to také činíte.

Věřící, s nimiž byla předem domluvena účast na službě umývání nohou, sedí na předních místech, aby k nim duchovní mohl snadno přistoupit s nádobou na vodu. Během společného zpěvu písně před nimi duchovní poklekne, omyje jim nohy a osuší je.

Píseň: Kde je dobrota a láska (č. 313)

Kde je dobrota a láska, kde je dobrota, tam je také Bůh. Ubi caritas et amor, ubi caritas, Deus ibi est.

Modlitba po umývání nohou

Pane Ježíši, ve své veliké lásce jsi umyl nohy svým učedníkům. Proto tě prosíme: svou pomocí provázej naši pokornou službu, kterou jsi nám přikázal zachovávat. Jako jsme si zde nechali smýt vnější nečistotu, milostivě smyj z každého z nás vnitřní poskvrnu hříchů – ty, jenž s Bohem Otcem v jednotě Ducha svatého žiješ a kraluješ po věky věků. Amen.

Verš k obětování: Žalm 43, 4

Přistoupím k Božímu oltáři, k Bohu, zdroji své jásavé radosti.

Verš k požehnání: 1. Korintským 13, 13

Zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.

Modlitba k požehnání

Nebeský Otče, dej, ať svátostný pokrm a nápoj, jimiž si připomínáme smrt tvého Syna, nás přivedou k životu věčnému! Prosíme o to ve jménu Ježíše Krista, našeho Pána. Amen.

Vhodné písně: 22, 241, 242, 243, 313, 325

Cyklus: C
Pořadí: 29