Písmo svaté a Liturgie
Texty Písma svatého jsou vnitřní a podstatnou součástí bohoslužby věřícího lidu. Řád čtení biblických oddílů vytváří zvěstnou a obsahovou stránku nedělních a svátečních bohoslužeb v rámci ročního nebo tříletého cyklu. V židovství v synagogální bohoslužbě byly předčítané úseky Tóry – Pěti knih Mojžíšových – rozvrženy do tří let (palestinský cyklus) nebo do jednoho roku (babylónský cyklus). Starocírkevní perikopy, jejichž základem jsou evangelní texty, se ustálily v rámci časového okruhu jednoho roku. Ve středověku byly vřazeny perikopy v úplném znění do misálů a tvořily tak propojený celek. Na tuto liturgickou tradici navázala Církev československá (husitská) ve svých prvních bohoslužebných knihách. Biblická čtení v celém znění byla uváděna v Českém misálu i v tzv. Tuháčkově misálu. Propojení Lekcionáře a Liturgie (ordinaria i propria) v jedné knize směřuje k hlubšímu pochopení a přijímání Písma svatého v naší církvi především jako liturgického textu, který je pravidelně v bohoslužbě vyhlašován slavnostním předčítáním, sdílen a aktualizován v kázání.
Rozvržení textů v rámci tří let a kazatelské možnosti
Tříletý cyklus A, B, C vychází z lekcionáře Římskokatolické církve, respektive její liturgické reformy spojené s II. vatikánským koncilem. Tímto tříletým řádem čtení (ordo lectionum missae) bylo nahrazeno jednoroční střídání starocírkevních perikop. Ekumenický lekcionář tuto strukturu zachovává a modifikuje ji do svých vlastních – anglikánských, protestantských, starokatolických a dalších církevních tradic. Ústředním smyslem je, aby v průběhu určitého časového okruhu zaznělo vše podstatné z Evangelia, respektive z evangelijních spisů. K evangelijnímu čtení, které má v křesťanské bohoslužbě zásadní význam, jsou připojeny texty ze Starého zákona a z novozákonních epištol, Skutků a Zjevení. Texty buď vnitřně tématicky korespondují s evangelijní perikopou nebo jsou v samostatných výběrových řadách. Každá roční řada čtení je samostatným celkem a současně dohromady utvářejí ucelenou tříletou soustavu. Řada A obsahuje texty z Matoušova evangelia, řada B texty z Markova evangelia a řada C z Lukášova evangelia. Janovo evangelium je rozprostřeno do všech tří let a jeho texty jsou zařazeny zejména do velikonočního období. Opakování stejných textů každým čtvrtým rokem vede k prohloubení porozumění Písmu svatému a současně k hledání a nalézání nových pohledů, přístupů i způsobů kazatelského oslovení ve stále se měnící aktuální homiletické situaci. Ekumenický lekcionář obsahuje zpravidla delší evangelijní texty, které jsou spojením dvou i více perikop. Zde má kazatel možnost kázat jen na určitou část textu nebo na jednotlivý verš, avšak v kontextu celkového poselství kapitoly a biblického spisu. V případě tématicky zaměřeného kázání může kazatel sledovat vnitřní myšlenkové souvislosti a propojení textů, neboť zvláště starozákonní texty korespondují přímo nebo nepřímo s textem evangelia.
Praktické užití Lekcionáře a rozvíjení liturgického života
Vydání Lekcionáře společně s Liturgií má i praktický důvod. Může sloužit též jako „kniha na cesty“. V centrálním kostele náboženské obce či modlitebně má liturg odpovědný za vedení bohoslužby k dispozici více knih a příruček – text Liturgie s notovým záznamem v jejím aktuálním znění, Bibli (velkého formátu) či evangeliář, Lekcionář, Zpěvník, případně zvláštní knihu eucharistických a dalších liturgických modliteb i zpěvů. Pro místa příležitostných bohoslužebných shromáždění může duchovní využít tuto jednu bohoslužebnou knihu společně se Zpěvníkem jako základní příručku. Zvěstování Božího slova v rámci liturgického slavení umožňuje rozvíjení komunikace prostřednictvím znamení a symbolů. Církvi československé husitské je od jejího počátku vlastní liturgický život, třebaže v prostší podobě, než je tomu v církvích pravoslavných a Římskokatolické církvi. Řeč a znamení slouží zvěstování Božího slova, které má nejen verbální stránku (verbum audibile), ale také viditelnou (verbum visibile) a dějící se (verbum dramaticum). Symbolické předměty a jednání slouží zvěstování Božího slova, liturgickému slavení a spirituálnímu prožívání věřících. Při uvádění nových prvků je třeba respektovat přístup věřících v jednotlivých sborech a bohoslužebných střediscích. Lze je zavádět s pastorační citlivostí a s respektem vůči místním zvyklostem a zbožnosti věřících. Obohacení velikonočních obřadů je nabídkou a možností. V každém případě Písmo svaté i v těchto prvcích je normou i inspirací pro rozvíjení našeho bohoslužebného života v náboženských obcích.
Ekumenický lekcionář v Církvi československé husitské
Ekumenický lekcionář byl již opakovaně v naší církvi užíván. Byl nejprve zpracován a modifikován pro Církev československou husitskou v roce 2004 bratrem farářem Mgr. Václavem Křesinou a emeritním patriarchou Josefem Špakem. Následovalo zpracování bratra faráře Mgr. Lukáše Bujny, které bylo vydáno ve třech částech v letech 2010–2012. Nyní vychází v upravené verzi jako publikace, která není již určena jen pro jeden rok, ale jako řád opakujícího se bohoslužebného čtení pro delší budoucí období. Tím není uzavřena možnost tvorby vlastních kazatelských cyklů, avšak Ekumenický lekcionář je nosný a osvědčený řád čtení čelící kazatelskému individualismu a subjektivismu. Má navíc důležitou ekumenickou hodnotu, neboť nás spojuje ve společném zvěstování a hlásání evangelia Ježíše Krista i s ostatními církvemi a křesťany.
Poděkování a přání
Toto revidované vydání řady A Ekumenického lekcionáře je dílem bratra faráře Mgr. Lukáše Bujny, kterému patří dík za jeho trpělivost a za práci konanou se vhledem do liturgické problematiky. Práce vznikala v bratrském teologickém rozhovoru, kterého se účastnili svými odbornými radami zvláště bratr prof. ThDr. Zdeněk Kučera, přednosta naukového odboru, bratr biskup ThDr. Petr Šandera a bratr farář PaedDr. Zdeněk Kovalčík, který též vybral písně pro jednotlivé neděle a svátky. Poděkování patří všem dalším sestrám a bratřím, kteří na vydání Lekcionáře, respektive na této jeho první části, spolupracovali. Vyslovuji modlitební prosbu i přání, aby naše kazatelská a liturgická služba byla konána pod Božím požehnáním a s jeho vedením. Ať tato liturgická kniha slouží našemu společnému zvěstování a slavení života a díla Ježíše Krista v Církvi československé husitské a v širokém ekumenickém horizontu.
Duben L. P. 2013 ThDr. Tomáš Butta
patriarcha Církve československé husitské